Bagaimanakah cuaca di syurga kelak ?

Allah Subhanahu wa taala berfirman yang artinya

Di sana mereka duduk bersandar di atas dipan, di sana mereka tidak melihat (merasakan teriknya) matahari dan tidak pula dingin yang berlebihan. QS. Al-insan : 13

Berkata al-allamah Rabi almadkhaly hafizahullah :

Tidak terlalu panas dan tidak pula terlalu dingin, cuaca/udara di syurga, yaitu pada puncak keseimbangan yang paling nyaman bagi penduduk syurga. Sudah cukup diketahui bahwasanya itu cuaca di syurga yang mana di dalamnya berada pada puncak kenikmatan. 

Bagi kita yang hidup di dunia hanya bisa menggambarkan kenikmatan kecuali dengan dengan khayalan yang lemah. Kita tidak akan mampu mengetahui betapa elok lagi menarik nya cuaca di syurga. Dan nikmat ini tidaklah mengetahuinya dan memahami betapa bahagianya kecuali orang yang hidup di dalamnya.

Dan kita meminta kepada Allah tabaraka wa taala agar menjadikan kita dan kalian termasuk penghuni syurga. Maka ini balasan bagi orang bertaqwa yang Allah taala ridhoi mereka.

Sumber : almajmuur raaiq hal. 79
Translate by Atri Yuanda bin Mahyudin Elbariamany

Teks asli dibawah 👇👇👇👇

🍁ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ﴿ مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ ۖ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِيرًا ﴾ [الانسان : ١٣]

❒ قاﻝ العلّامة ﺭﺑﻴﻊ ﺍﻟﻤﺪﺧﻠﻲ ﺣﻔﻈﻪ ﺍلله :

《 ﻻ ﺣﺮٌّ ﻭﻻ ﺑﺮﺩ ، ﺟﻮٌ ﻓﻲ ﻏﺎﻳﺔ ﺍﻹﻋﺘﺪﺍﻝ ، ﻳﻜﻔﻲ ﺃﻧﻪ ﺟﻮُّ ﺍﻟﺠﻨﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﻓﻴﻬﺎ ﺃﻋﻠﻰ ﺍﻟﻨﻌﻴﻢ ، ﻓﻬﺬﺍ ﻟﻴﺲ ﻋﻨﺪﻧﺎ ﻣﻨﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﺘﺼﻮّﺭ ﺍﻟﻀﻌﻴﻒ ، ﻻ ﻧﺴﺘﻄﻴﻊ ﺃﻥ ﻧُﺪﺭﻙ ﺟﻤﺎﻝ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺠﻮ ، ﻭﻻ ﻳُﺪﺭﻛﻪ ﻭﻳﻌﺮﻑ ﻣُﺘﻌﺘﻪ ﺇﻻ ﻣﻦ ﻋﺎﺵ ﻓﻴﻪ .

ﻭﻧﺴﺄﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﺒﺎﺭﻙ ﻭﺗﻌﺎﻟﻰ ﺃﻥ ﻳﺠﻌﻠﻨﺎ ﻭﺇﻳﺎﻛﻢ ﻣﻦ ﺃﻫﻠﻪ ، ﻓﻬﺬﺍ ﺟﺰﺍﺀ ﺍﻷﺑﺮﺍﺭ ﺭﺿــﻮﺍﻥ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﻢ 》. 

 ــــــــــ 
【 ﺍﻟــﻤﺠﻤُﻮﻉ ﺍﻟﺮﺍﺋﻖ صــ ٧٩ 】

Tidak ada komentar: